Kategorije: InterviewLifestyleTop Vijesti

Crowdfundingom do rasprodanog festivala na Visu – Goulash Disko Festival

  • Datum objave: 21.08.2014.
  • Autor članka: Festival.hr

Sa zadovoljstvom vam donosimo ekskluzivan intervju s prvim crowdfunding festivalom u Hrvatskoj :)

Šest dana raja u Komiži na Visu, ples pod zvijezdama i suncem uz zvuke Balkan, global, tropical glazbene scene, kao i ska, reggae, dub, gypsy punk, swing, afro ritmova, možda zvuči kao još jedan poziv na festival. No, Goulash Disko festival prvi je koji se financirao preko crowdfundinga, te stekao zavidan broj sljedbenika i zaljubljenika što je rezultiralo time da je festival ove godine rasprodan! Ovaj, doduše poprilično maleni festival koji želi smjestiti oko 1000 ljudi, održat će se ove godine od 4. do 9. rujna na plaži Kamenice, a o nesvakidašnjoj pojavi potpuno rasprodanog festivala u okruženju svakidašnjeg spomena hrpetine festivala oko nas popričali smo s Goulash Disko šeficom. Iva Kvakić otkriva što je crowdfunding učinio za njihov događaj, kako je biti rasprodan i u kojoj je fazi Goulash Disko pivo.

Kakav je osjećaj rasprodati festival?

Iskreno, osjećaj je divan i grozan istovremeno. Divan jer je ovo potvrda da radimo stvarno dobru stvar i da su ljudi to prepoznali prošle godine. Dobra energija oko festivala se jako proširila i zato ove godine toliko ljudi želi doći i sudjelovati. Grozan dio je čitati preko pedesetak mailova koje sam već primila s molbom za kartu više. Neki od njih su od ljudi koji su bili prošle godine i znaju što propuštaju ako ne nađu kartu, a neki nas već i podmićuju, nudi se palinka iz Mađarske, šunka iz Španjolske, dobra vina iz Francuske. :) Jako je teško svim tim ljudima reći ne, ali kapacitet smo ograničili na određeni broj namjerno tako da i dalje bude svima ugodno na festivalu.

Bez sponzora ste i nekomercijalni, a rasprodani ste. Kako ste ti i dečko došli na ideju organizirati takav samostalni festival i pokrenuti crowdfunding kampanju?

Ljubav prema glazbi i ljubav prema Komiži u kombinaciji s nostalgijom za jedinstvenim partijima s najluđom atmosferom koje smo organizirali dok smo živjeli u Irskoj su učinili svoje. Kako nismo imali financijska sredstva za uložiti i investirati u festival, odlučili smo ljudima ponuditi da sami isfinanciraju “svoj” festival. Sigurno ćemo i dalje tako financirati barem osnovne troškove, jer crowdfunding daje taj osjećaj zajedništva da smo svi zajedno nešto pokrenuli.

Pojasnimo malo upravo tu razliku – skupljali ste sredstva da se održi festival, ali ste rasprodani što znači da ste prodavali ulaznice tj. imate i druge načine financiranja osim crowdfundinga?

Da, nakon što smo odradili crowdfunding da dođemo do minimuma koji je potreban za realizirati ono što želimo, karte smo prodavali i online, a kako smo prodavali karte tako smo i mogli bukirati više izvođača. Ove godine imamo preko 200 izvođača kad se broje svi DJ-i, bendovi, cirkusi, što je ponekad teško shvatiti kad ljudi čuju s kojim budžetom radimo.

Koliko ste upoznati sa crowdfunding sistemom financiranja općenito u svijetu, tj. kad je riječ o financiranju festivala?

Prošle godine kad smo pokrenuli crowdfunding kampanju za prvo izdanje festivala bili smo prvi koji smo crowdfunding platformu koristili za financiranje takvog festivala. Otad smo vidjeli samo nekoliko festivala koji se na taj način želi financirati, a svaki put kad naiđemo na takve kampanje uplatimo barem 10-20 dolara podrške jer znamo koliko je to važno. Crowdfunding kao oblik financiranja i dalje pratimo i puno smo o njemu istraživali prije nego smo prvi put pokrenuli svoju kampanju. Crowdfunding se čini kao nešto relativno jednostavno, ali ono što razlikuje uspješne od neuspješnih kampanja je puno faktora na koje se mora misliti kod stvaranja sadržaja.

Fotografija 2


Specifična financijska konstrukcija festivala i činjenica da je rasprodan zasigurno postavlja pitanje love, je li to festival koji se voli ili od kojeg se živi…kako rješavate honorare izvođača?

Rasprodan festival može zvučati dramatično, ali u našem slučaju to ne znači da ćemo se obogatiti od toga. Preko 200 ljudi su sami izvođači, skoro još toliko karata smo podijelili bendovima i DJima. Naime s obzirom da smo nekomercijalni i bez sponzora, to znači i da moramo izmišljati inovativne načine financiranja. Tako smo npr. ove godine umjesto plaćanja troškova bendovima davali karte da prodaju svojim prijateljima i tako si isfinanciraju put. Mi to zovemo subcrowdfunding. :) Uvijek ostavimo i stotinjak mjesta slobodno za sve koji žive na Visu jer je za njih festival besplatan.

Iznimno mali broj izvođača ima honorar, većinom se sa svima dogovorimo da im pokrijemo troškove dok su na festivalu u zamjenu za svirku, umjesto da dajemo honorare i brinemo se za DJ-eve samo na večer dok sviraju. Ima i jako puno ljudi koji žele svirati samo u zamjenu za kartu. Svi izvođači razmišljaju kao i mi i zbog toga je tako lijepa atmosfera na festivalu. Na svaku naznaku DJ dive ili ako netko inzistira na velikom honoraru iako zna cijelu priču o festivalu brzo odustajemo. :)

Podrška festivalu je jako velika, što od strane posjetitelja, što od strane izvođača. Prezentirate world music, pa iz kojih sve dijelova svijeta dolaze izvođači?

Festival je ove godine narastao na puno više od world musica, ali to je i dalje okosnica programa. Baš smo nedavno računali da imamo izvođače iz 24 različite zemlje iz Europe, Sjeverne i Južne Amerike. Prevladavaju naravno izvođači iz Europe jer su kod njih troškovi relativno manji, no jako puno ljudi koji žive u Europi imaju korijene iz različitih dijelova svijeta i zato se uostalom i bave takvom muzikom.

Ima li Festival ove godine i poneki popratni sadržaj?

Ove godine ima puno više sadržaja osim muzike. Osim glavne plaže za koju treba narukvica u večernjim satima, bit će programa i na jednoj gradskoj plaži i u samom centru Komiže i za to nije potrebna ulaznica. To uključuje razne radionice poput yoge, orijentalnog plesa, izrade cajona, bodypaintinga i slično. Ove godine imamo i mnogo performera u cirkuskom smislu koji će biti stalno prisutni na festivalu, kao i jednog belgijskog umjetnika koji će oslikati dijelove plaže. Osim toga, organiziramo i boat partije s dub soundsystemom koji će isploviti nekoliko puta prema Biševu ili pod punim mjesecom. I šećer na kraju, Goulash Disko je ove godine u suradnji s belgijskom longboard organizacijom Wallonhill pokrenuo Bok Bok Freeride. Od 3-6. rujna skupit će se longboarderi koji će juriti niz Komišku serpentinu.

Uspoređujući s prvom godinom, koliko je ova druga uspješnija ili drugačija? Može li i želi li ovakav manji festival rasti?

To ćemo vidjeti nakon festivala. :) Ono što je sigurno je da smo ove godine za jako malo novca napravili stvarno nevjerojatan line up. Sve zato što je prošle godine bilo toliko lijepo i što svi žele sudjelovati na neki način i biti dio ove priče. S druge strane nažalost smo se već druge godine susreli s ograničenjem kapaciteta i razočaranim ljudima koji žele svoju ulaznicu. Sad je pitanje želimo li rasti kako bi im svima omogućili da posjete festival i riskirali atmosferu za koju je između ostalog zaslužan i puno manji broj ljudi nego na tipičnom festivalu. Ili ostati točno ovakvi kakvi jesmo uz rizik da idućih godina bude sve teže i teže doći do ulaznice kako se povećava broj ljudi koji žele sudjelovati. Ni sami još nismo sigurni koji je odgovor na ovo pitanje…

Komiža je jako mala sredina, kakav je komentar lokalne zajednice na Goulash Disko festival? Pomaže li on turizmu zajednice?

Komiža je presretna s festivalom iz feedbacka koji smo mi dobili. Nije svejedno dovesti oko tisuću ljudi na skoro tjedan dana u devetom mjesecu koji je na neki način već postsezona. Kafići, restorani, iznajmiljivači apartmana i agencije u biti i najviše zarade od našeg festivala. Naša publika je isto drugačija od tipičnih konzumenata festivala, poštuju zajednicu u kojoj se nalaze i paze na okolinu. Mlađe generacije na otoku isto jako vole festival jer imaju besplatan ulaz i sjajnu glazbu. Mi također jako volimo Komižu kao zajednicu, otvoreni su i puno nam pomažu u svemu što radimo, lijepo je osjećati da imaš podršku lokalne zajednice u ovakvim projektima.

Kako napreduje proizvodnja Goulash Disko piva?

Pivo upravo fermentira i krajem mjeseca će se zaputiti prema Visu. Na isti način na koji pristupamo festivalu pristupamo i proizvodnji piva – tzv. craft beer se proizvodi u malim količinama s mnogo različitih sastojaka koji pivu daju pun okus i puno različitih kombinacija okusa. To je pivo baš zbog kvalitete malo skuplje od tipične vodene Žuje, ali poznajemo našu publiku i znamo da će oni to znati cijeniti i neće im biti problem odabrati Goulash pivo. Radimo i nekoliko piratskih kuhanja piva doma koje će biti prvenstveno za izvođače.

Kako bi u nekoliko rečenica saželi Goulash Disko Festival?

Goulash Disko Festival je okupljanje jedne velike obitelji koja većinom potječe iz world/tropical/bass glazbene scene na jednoj od najljepših plaža na Jadranu. Na Goulash Disko Festivalu očekujte potpuno drugačije festivalsko iskustvo, s manjim brojem ljudi koji nisu konzumenti festivala nego ga zajedno stvaraju.

Kako vidite budućnost crowdfundinga u našoj regiji?

Crowdfunding ima jako puno potencijala, ali čini se da u regiji nije još imao veliki uspjeh. Puno je tu prepreka, od slabije kupovne moći pa do činjenica da sama kupovina putem interneta nije još razvijena kao u ostalim europskim zemljama, a crowdfunding to obavezno podrazumijeva. Zadatak je, valjda svih nas koji se tako financiramo, da promoviramo koncept u nadi da će biti sve više i više ovakvih uspješnih projekata.

Jeste li spremni prenijeti svoja znanja oko crowdfundinga i ostalim festivalima ili potencijanim organizatorima festivala koji bi se htjeli upustiti u takav način financiranja, koji se u vašem slučaju pokazao sjajnim?

Naravno da jesmo, sve što radimo uvijek je u duhu suradnje tako da pozivamo sve koji žele čuti više o našem iskustvu da nam se jave na goulashdisko@gmail.com

, , ,

popis festivala